آزمایشگاه تحقیقاتی گروهی پردازش موازی
معرفی آزمایشگاه :
نیاز روز افزون رشته های علوم پایه همچون ریاضی، فیزیک، آمار، شیمی و نیز رشته های مهندسی به پردازش سریع محاسبات (High Performance Computing) درحل مسائل یشرو همانند یافتن جواب دستگاه معادلات خطی با ابعاد بالا که در پیش بینی آب و هوا، ساخت تصویر و غیره کاربرد دارد، سبب تمرکز و گرایش محققین به نظریه محاسبات موازی شده است، لذا آزمایشگاه محاسبات موازی در دانشکده ریاضی در راستای ایجاد بستری مناسب جهت پیاده سازی و توسعه الگوریتم های موازی در سال ۱۳۸۶ تاسیس گردید و کار خود را با کلاسترینگ ده دستگاه کامپیوتر سرور با استفاده از سیستم عامل ویندوز آغاز نمود. از سوی دیگر امروزه حل بسیاری از مسائل درگرو، پردازش صحیح و هدفمند حجم زیادی از دادههای میباشد. حجم دادهها و پیچیدگی آنها تحلیل سنتی دادهها را غیر ممکن ساخته است و تحلیل صحیح این دادهها نیازمند تحقیق و آموزش مفاهیم نوین در زمینه هوش مصنوعی و زیرشاخه پرکاربرد آن یادگیری ماشین و محاسبات ابری است. یکی از مهمترین مبانی یادگیری علم داده و هوش مصنوعی، دانش ریاضیات ، آمار و طراحی الگوریتم- ها میباشد هدف غایی این آزمایشگاه بر تحقیق و شناسایی مباحث کاربردی در علم داده و هوش مصنوعی، تربیت
دانشجویان دکتری به عنوان مربیان خبره این علم، پرورش دانش پژوهان توانمند و مدیران تصمیمگیران ارشد سازمانی در این عرصه است، باشد تا توفیق روز افزون در رسالت جامعه علمی دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران در پیشرفت و ترویج دانش روز برداشته شود.
اهداف – برنامه ها
- آشنایی جامعه علمی و افراد خدوم در صنایع با الگوریتمها و روشهای محاسبات موازی و هوش مصنوعی
- آموزش زبانهای برنامه نویسی ساخت یافته
- آموزش و تحقیق دانش روز پیرامون مباحث یادگیری ماشین و هوش مصنوعی
- آموزش و تحقیق پیرامون کاربرد شبکه های عصبی در تحلیل داده ها
- آموزش نرمافزارهای کاربردی ریاضی و آماری با رویکرد پروژه محور
- پرورش دانشپژوه خلاق در عرصه برنامه نویسی و طراحی الگوریتم های کارآمد
- انتقال دستآوردهای تحقیقاتی به صنایع مختلف
- رفع موانع موجود در اجرای برنامههای حجیم که به دلیل پیچیدگی تاکنون پردازش آنها با دشواری مواجه بوده است
- انجام تحقیقات کاربردی با هدف گسترش استفاده از الگوریتمهای هوشمند و پردازش موازی جهت حل مسائل ریاضی و آماری به منظور تحلیل هرچه صحیحتر و سریعتر تدوین - نتایج و دستآوردهای تحقیقاتی و تبدیل آن به متون علمی مرجع
|
دفعات مشاهده: 828 بار |
دفعات چاپ: 145 بار | دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر